Search

Romsys în Presă, 25. septembrie 2011

Romsys crește 80% și duce Grupul New Frontier în pole position pe regiune

În perioada 2007-2008, activitatea Romsys a fost marcată de intrarea în holdingul NewFrontier şi, ulterior, de venirea lui Horaţiu Berdilă pe poziţia de CEO. Combinaţia s-a dovedit câştigătoare şi, astăzi, Romsys s-a transformat într-o companie modernă, suficient de flexibilă încât să câştige cotă de piaţă în dauna principalilor ompetitori şi suficient de performantă încât să înregistreze o creştere a cifrei de afaceri de 80% în ultimii doi ani.

Market Watch: Venirea dvs. ca CEO al Romsys a coincis, într-o oarecare măsură, cu intrarea companiei în Grupul NewFrontier. Care au fost principalele schimbări prin care a trecut Romsys în aceşti ani?

Horaţiu Berdilă: În mod tradiţional, Romsys s-a remarcat ca fiind una dintre puţinele companii IT&C din top 5 care livrau proiecte de o calitate respectabilă şi acesta a fost unul dintre motivele pentru care am acceptat numirea ca CEO. Compania nu a excelat, însă, din punct de vedere comercial. Prin urmare, prima măsură adoptată a fost îmbunătăţirea relaţiilor comerciale cu partenerii. Restructurarea companiei s-a făcut, însă, în doi ani de zile, treptat, fără mişcări bruşte, în principal prin modificări ale proceselor interne şi deschidere către piaţă. Astăzi, Romsys nu mai este o maşină mare şi grea, care se mişcă încet, iar modificările interne pe care le-am operat în aceşti ani ne-au adus flexibilitate şi deschidere. Am început să lucrăm cu parteneri noi, să abordăm tehnologii noi etc. Pe de altă parte, am schimbat şi modul de abordare faţă de activitatea fiecărui angajat la nivel de indicatori de performanţă şi managementul performanţei, prin aplicarea unor structuri comune la nivelul întregului grup şi care s-au dovedit funcţionale.  Aplicarea acestor structuri comune pentru întreg holding-ul este realizată în proporţie de peste 80% şi este pasul necesar înaintea IPO-ului.

După această evoluţie bună, care sunt obiectivele managerial pe care le aveţi?

Rezultatele obţinute de Romsys în ultimii doi ani sunt foarte bune prin comparaţie cu evoluţia pieţei, însă eu mă raportez la valorile înregistrate de Romsys în trecut, când, în anii 2004-2005, compania ocupa locul doi în topul companiilor IT. Printre obiectivele mele manageriale se află realizarea indicatorilor de performanţă economică, dezvoltarea constantă a competenţelor şi relaţiilor de parteneriat şi păstrarea unui nivel ridicat de flexibilitate. Ca obiectiv personal, mă preocupă revenirea la poziţia de piaţă avută de Romsys în 2004-2005, deoarece mă raportez permanent la această perioadă şi consider că este avantajul unei companii cu un istoric relevant.

Care a fost principalul beneficiu al apartenenţei Romsys la NewFrontier Holding?

Motivaţia intrării Romsys în acest grup îl reprezintă tocmai limitările impuse de piaţă locală ca oportunităţi de creştere. La nivel organic este dificil să creşti fără un portofoliu bogat şi o piaţă suficient de mare, este nevoie de referinţe, certificări, echipă cu mare experienţă etc. La nivel de grup se creează, însă, o experienţă mult mai bogată, care este utilă tuturor companiilor membre. Un avantaj evident este utilizarea în comun a referinnţelor şi a specialiştilor. Este foarte important în convingerea unui client să putem dovedi existenţa unor referinţe pe domenii de activitate similare şi în pieţe relativ apropiate şi comune. Valoarea referinţelor transcende pieţele locale şi sunt companii din grup care folosesc intens referinţele Romsys din România, mai ales în cazul clienţilor cu prezenţă internaţională. Mesajul principal este că, dacă nume precum EON, Distrigaz Sud, ApaNova au acceptat să lucreze cu un integrator român, înseamnă că acesta a livrat calitate. Similar, avem consultanţi care operează în trei ţări, prin intermediul companiilor din cadrul grupului. În mod curent, încercăm să migrăm competenţe dintr-o ţară în alta şi să replicăm portofoliul. Nu este simplu, deoarece fiecare companie din grup are strategia şi obiectivele proprii, însă este infinit mai simplu decât să aducem astfel de competenţe de la o companie complet străină.

Cifrele oficiale arată o creştere de 80% a cifrei de afaceri în ultimii doi ani, în ciuda evoluţiei negative a pieţei IT locale. Cum aţi susţinut această evoluţie bună?

Creşterile din 2010, atât ca venituri, cât şi ca profitabilitate, s-au bazat într-o mare măsură şi pe atragerea de noi clienţi, deoarece am câştigat marketshare prin falimentele mai puţin vizibile ale unor companii concurente. Nu mă refer la sensul juridic al termenului, însă, din punctul meu de vedere, tot în categoria faliment se înscrie şi reducerea numărului de angajaţi de la 150 la 20. Este evident că un astfel de furnizor are unele dificultăţi şi păstrează doar personalul necesar pentru asigurarea mentenanţei portofoliului existent. Deoarece unii dintre competitorii noştri au trecut prin astfel de restructurări, pentru Romsys, având competenţe şi certificări similare, a fost simplu să preia clienţi, proiecte etc. A fost o situaţie avantajoasă, care ne-a susţinut evoluţia pozitivă. Totuşi, nu se poate spune că rezultalele de anul trecut s-au bazat exclusive pe clienţi noi, ci am reuşit să facem foarte bine ceea ce, în termeni de specialitate, se numeşte „farming”. Am crescut, astfel, oportunităţile pe clienţii existenţi, cu precădere pe verticalele utilităţi şi financiar bancar. Spre exemplu, numeroşi clienţi din sectorul financiar s-au orientat către retail, o activitate foarte dependenta de IT, şi comunicaţii, pentru care noi am oferit soluţiile potrivite. Complementar, ne-am orientat şi către vânzarea de tehnologii noi de la vendorii de top. Mă refer aici, în principal, la produsele Exadata şi Exalogic de la Oracle. Clienţii noştri rulează sisteme informatice grele, cu baze de date mari. România este, totuşi, o piaţă mare şi, chiar dacă aceste tehnologii sunt foarte scumpe, pentru susţinerea unor procese şi aplicaţii critice devin soluţia ideală. Aceste tehnologii sunt recomandabile şi pentru instituţiile publice, care sunt mari consumatoare de putere de calcul.

Se produce o apropiere de Oracle?

În mod curent, dincolo de business-ul de SAP, care este tradiţional şi unde avem cea mai mare echipă de consultanţi şi unele dintre cele mai mari proiecte din piaţa locală, aplicăm în mod real conceptul de integrator. Un integrator nu se bazează doar pe 1-2 produse, ci investeşte în tehnologii multiple, de la infrastructura critică la aplicaţii de business, pentru a fi mai competitiv decât alte companii care ar putea împreună să gestioneaze un proiect complex. Avantajul integratorului îl reprezintă tocmai capabilităţile multiple, marginile mici şi capacitatea de a satisface o arie largă de cerinţe ale clientului. Prin urmare, în 2008, am început apropierea de Oracle, iar în ultimii ani relaţia tinde să aibă aceeaşi intensitate ca cea dezvoltată cu SAP într-o perioadă mult mai lungă, 17-18 ani. Am acumulat competenţe şi certificări, am devenit partener Gold şi, mai ales, am generat proiecte importante împreună. Este o performanţă, din punctul meu de vedere.

Aţi amintit de Exdata şi Exalogic, tehnologii de ultimă generaţie ale Oracle, disponibile doar prin parteneri de top. Ce alte avantaje competitive fac oferta Romsys mai atractivă?

Deoarece numărul integratorilor care activează în Top 100 este relativ mic, există permanent întrebarea strategic „cum ne diferenţiem?”. Fiecare jucător îşi creează un avantaj competitiv pe o zonă strategică, iar Romsys a decis creionarea unor competenţe de nişă pe aplicaţii de business. Ne diferenţiem prin existenţa unei echipe de Subjects Matter Experts (SME), profesionişti care nu vin neapărat din IT, care cunosc procesele interne ale clientului, le pot modela şi oferă consultanţă de business aplicabilă prin tehnologii IT. Prin această abordare ne dorim să nu „ucidem” clienţii cu tehnologii noi, pe care aceştia nu le înţeleg, ci să le oferim suport în atingerea obiectivelor şi îmbunătăţirea indictorilor economici. Oferim consultanţă de business peste tehnologia informaţiei şi, de circa un an de zile, se dovedeşte o soluţie inspirată. Nu intrăm în competiţie cu marile nume din consultanţă, deoarece aceste companii acţionează la nivel macroeconomic, dimpotrivă, dezvoltăm relaţii de colaborare.

Cloud computing este o altă tehnologie/concept pe care industria IT o promovează intens. Îl vedeţi aplicabil în companii din top 100?

 

Răspunsul este dificil şi ţine de context. Totuşi, pentru astfel de companii, pe lângă costuri, pe primul loc va fi întotdeauna securitatea. Din acest punct de vedere, chiar dacă această tehnologie oferă flexibilitate şi costuri reduse pentru cerinţele, exigenţele şi reglementările din unele domenii, cloud computing nu oferă performanţa necesară la nivel de securitate.

Care este opinia dvs. cu privire la evoluţia pieţei locale în următoarele luni? Aveţi o estimare pentru 2012?

Prima parte a anului a avut o tendinţă pozitivă. Romsys, activând cu precădere în Top 100 companii din România, pe acest segment, creşterea economică, deşi firavă, se vede, chiar dacă populaţia o va simţi probabil anul viitor. Se văd progrese în agriculutură, exporturile au avut un trend crescător, ceea ce va determina un semestru doi bun. Nu cred, însă, că vor fi salturi mari şi cred că avem nevoie de un optimism ponderat. Prin urmare, prognoza pentru fineleanului 2011 este relativ simplă, dar ţine cont foarte mult de situaţia economică din regiune. Dacă evoluţia va fi normală, România va atinge o creştere a PIB (Podusul Intern Brut) de 1,5-2%, iar Romsys va închide anul cu o rată de creştere de 10%, conform estimărilor iniţiale. Repet, însă, depindem de evoluţia politică şi economică din Uniunea Europeană. Suntem pregătiţi şi pentru scenario mai puţin favorabile şi consider că suntem printre companiile care au înţeles mesajul primului val de criză. Pentru 2012, însă, orice prognoză este hazardată.

Inapoi la : Romsys în Presă