Search

Romsys în Presă, 15. mai 2009

Vom creşte şi în 2009 chiar dacă e an de criză

Interviu eFinance cu Horaţiu Berdila, CEO Romsys

Interviu eFinance cu Horaţiu Berdila, CEO Romsys

 

1. Aţi preluat, la începutul acestui an, funcţia de CEO al Romsys. Cum s-a produs această mutare şi ce a urmărit prin ea acţionarul majoritar, fondul austriac New Frontier Holdings?

 

Era o mutare planificată. Ca principiu, grupul acţionează astfel încât la fiecare companie IT pe care o achiziţionează - cam 3-4 companii în medie pe an - se preia pachetul majoritar de acţiuni, se menţine, la nivel de management, prezenţa austriacă pentru o perioadă de tranziţie, după care se trece la angajarea unui CEO local. Ultimul pas este foarte important, mai ales în Europa de Est unde contează foarte mult experienţa locală. Întregul proces, din momentul achiziţiei până în momentul numirii unui CEO, urmăreşte asigurarea unei tranziţii coerente şi, acolo unde e necesar, recalibrarea afacerii pe principii consistente cu politica New Frontier Holding  (NFH).

 

Pentru Romsys, schimbarea a fost una importantă reprezentând tranziţia de la companie cu structură şi acţionariat majoritar românesc, la o multinaţională cu sediul la Viena. Romsys este  singura companie din grupul NFH preluată integral. Romsys este acum o companie diferită, pentru că în cele 8 luni de când a fost achiziţionată a trecut prin  transformări radicale ale proceselor de business, strategiei de piaţă etc. Venind din exterior, pot spune că schimbările s-au văzut clar în 2008 faţă de 2007 sau 2006.

 

2. V-aţi concentrat, în timp, pe dezvoltarea de proiecte software specializate pe verticale. Cum va reorienta această experienţă businessul companiei pe care o conduceţi acum?

 

Practic, experienţa a fost acumulată în aceleaşi verticale în care activează şi Romsys. Vorbim despre sectorul financiar şi telco, industrie şi utilităţi, sectorul public şi apărare - acestea sunt verticalele pe care se axează Romsys, ca furnizor de soluţii  integrate.

 

Pe viitor, se va păstra structura verticalelor, zona de activitate orientându-se către cea software dar fără a neglija zona de infrastructură hardware, comunicaţii şi proiecte integrate.

 

Prin această abordare, marii jucatori din piaţă vor fi avantajaţi deoarce lucrând cu integratori le este asigurată o soluţie dedicată sectorului lor de activitate, garanţia bunei îndepliniri a proiectului şi preţul corespunzător.

 

3. Ce priorităţi are mandatul dumneavoastră pe termen scurt şi mediu?

Prioritatea principală este creşterea businessului şi totodată menţinerea liniilor de business la nivelul de calitate din anii precedenţi. Când m-am alăturat echipei Romsys, am fost foarte fericit să aflu că nu s-au pierdut clienţi ceea ce este foarte important pentru orice companie, mai ales din sectorul IT. Acest lucru se datorează în mare parte departamentelor din zona operaţională care sunt bine organizate, cu oameni experimentaţi, care au vechime în cadrul companiei, lucru remarcabil mai ales că fluctuaţia oamenilor pe piaţa de IT fost mare în anii trecuţi.

Pe lângă soluţiile orizontale din portofoliul diviziilor operaţionale, urmărim dezvoltarea competenţelor pe soluţii de verticală.  În special pentru sectorul financiar-bancar, am introdus în portofoliu soluţii de trezorerie, prin parteneriate cu furnizori de tehnologie la nivel mondial, apoi ne axăm pe soluţii  de brokeraj, asset management, custody, deci soluţii specifice dedicate sectorului financiar-bancar.

În industrii şi utilităţi, Romsys este recunoscută pentru implementările la nivel naţional a soluţiilor din portofoliul SAP.

 

4. În timp, Romsys s-a remarcat ca integrator de soluţii IT atât pentru sectorul public, cât şi pentru cel privat. Care e ponderea fiecăruia în performanţele economice ale companiei în ultimul an şi cum vor sta lucrurile mai departe?

Schimbarea a fost foarte rapidă: de la 50-60% sector public în anii trecuţi, am ajuns la un maxim de 20% pe aceasta zonă, astfel încât, în 2008, 80% din clienţii Romsys proveneau din zona corporate . Vom menţine politica de dezvoltare a sectorului  privat,  urmând trendul creionat de NFH. Ceea ce nu anulează dorinţa de poziţionare pe consultanţa în fonduri structurale. 

 

5. Zona soluţiilor financiar-bancare reprezintă o zonă de oportunităţi pentru Romsys. Ce va prevala în viitor: furnizarea de logistică şi echipamente, sau aplicaţiile de nişă (core-banking, scoring, trezorerie etc)?

În sectorul financiar-bancar mergem pe aceeaşi zonă tradiţională: parteneriatul cu Wincor Nixdorf. Suplimentar faţă de anii trecuţi, oferim o extindere a  portofoliului de soluţii, în completarea zonei de ATM-uri: soluţii de cash flow tracking, cash management şi tot ce înseamnă portofoliul de soluţii Self Service & Automation.

De asemenea, vom accentua mai puternic zona de soluţii de trezorerie printr-un parteneriat cu Wall Street Systems - lider mondial în acest sector. Alte priorităţi sunt soluţiile de  gestiune a documentelor, flux de lucru, captură şi arhivare,  şi soluţiile de managementul performanţei. Simulările de business care apar datorită managementului performanţei, raportările integrate cu scenarii posibile, toate sunt foarte importante pentru ca un manager să ştie cum să conducă compania în următoarele luni. În contextul actual, deciziile care anterior se luau trimestrial acum se iau săptămânal. Pentru a susţine deciziile luate, este nevoie de instrumente  de raportare foarte puternice, instrumente pe care Romsys se concentrează să le promoveze în 2009. Aici fac referire la soluţii de  raportare şi Business Intelligence SAP şi la Cognos.


6. Având peste un deceniu de parteneriat cu Wincor Nixdorf, Romsys este lider pe piaţa ATM şi a automatelor bancare din România. Cum a evoluat acest segment din portofoliul Romsys în 2008 şi ce se prevede pentru 2009?

Este adevarat că acest parteneriat a depăşit deja un deceniu, iar  evoluţia a confirmat aşteptările ambelor părţi. Pentru acest an ne aşteptăm la o creştere  de 10-15% a volumului de servicii şi echipamente furnizate pe piaţa financiar - bancară. În perioada în care retailul se afla în plină ascensiune, am fi previzionat o creştere mult mai mare.

Parteneriatul cu Wincor Nixdorf ne-a adus o poziţie unică pe piaţă, poziţie care a fost menţinută de-a lungul timpului printr-o colaborare reciproc avantajoasă. 

 

7. Ce alte parteneriate are la acest moment Romsys în acest domeniu şi nu numai? Urmăriţi păstrarea, selectarea sau dezvoltarea acestora?

Romsys a dezvoltat două zone de parteneriat: tehnologic şi de business.  

Parteneriatele clasice, cele de tehnologie, sunt încheiate cu Cisco, Dell, EMC, IBM, Nexans, Oracle, SAP, Sun, cu care Romsys are deja o relaţie de lungă durată şi pentru care a dezvoltat competenţe puternice în cadrul departamentelor operaţionale.

Abordarea în privinţa parteneriatelor de business este diferită faţă de anii trecuţi, concentrându-se atât asupra companiilor care merg în aceeaşi direcţie ca şi Romsys dar şi pe cele cu business complementar, în general companii de nişă.  Astfel portofoliul soluţiilor de business se va lărgi cu Wall Street Systems ce oferă soluţii diverse în zona financiar - bancară.

Accent puternic va fi pus pe companiile din NFH, comapnii ce vin cu expertiză puternică pe diverse nişe. Ca exemplu, avem o colaborare apropiată cu compania slovacă Cogent specializată în managementul performanţei în toate verticalele, ceea ce ne oferă un avantaj competitiv pe piaţa românească.

 

8. Cum apreciaţi că va evolua businessul Romsys în 2009 comparativ cu 2008?

Obiectivul nostru este o creştere de 10% faţă de nivelul din 2008, ceea ce ar însemna atingerea unei cifre de afaceri de 28 milioane de euro.

Un alt obiectiv strategic pentru 2009 este de a obţine conturi noi în portofoliu şi de a  creşte cota de piaţă,  lucru ce nu va fi deloc simplu din cauza situaţiei economice.

Ca şi zonă prioritară, ne concentrăm pe sectorul financiar-bancar, care a fost unul  dintre cele mai afectate sectoare, motiv pentru care necesită o puternică optimizare a activităţii. Evident, nu vom neglija nici celelalte sectoare.

Inapoi la : Romsys în Presă